14 Kasım 2012 Çarşamba

Hawaiili kizlarin HULA dansi ve "Exotisme"

8 Ekim 2011

Sabah erkenden yine kosarak basliyorum gune Maui'de.
Kendimi zinde hissetmek ne kelime, bomba gibi hissediyorum.

 

Denize bu kadar yakin olmak doganin bir lutfu.

Deniz çocuguyum ben, denizin tam da kalbinden geliyorum ama, hayatimda ilk defa uyudugum yer denize bu kadar yakin. Denizin dibinde, 5 adim gerisinde...
Ve belki de bir daha asla yakin olamayacagim denize bu derece...


Herseyi dibine kadar yasayacaksin bu alemde...

Her sabah kosarken bunu dusunuyorum... Boyle bir yerde yasasam.. Her sabah ciplak ayak kuma basarak baslasam gune, ardindan denizin mineralli sularina biraksam vucudumu, cildim bu minerallerden her gun beslense... Her gun abdolarim gozukse...


Black Rock'ta sevgilimle denizin altinda sarmas dolas...

Bugun hava biraz bulutlu. Yine de çok sicak ama bulutlu.
Hava boyle olunca bugun otelden fazla uzaklasmayalim buralarda takilalim diyoruz.

Geçen sene temmuz sonunda San Francisco maratonu kosmaya gelip ardindan Maui'de tatil yapan cok sevgili arkadaslarim Emilia ve Paolo'nun tavsiyesini izliyoruz.
Kanapali Beach'e gidiyoruz.
 
Cok enteresan bir denizi var buranin.
Dalgalar edali edali sakin bir sekilde geliyorlar kiyiya kadar.
Ama kiyida bir cosuyorlar, bir vahsi hal aliyorlar ki inanilmaz...
Seyri de yasamasi da doyumsuz...

Dalis yapmak için ideal, unlu Black Rock tam da bu sahilde.

 

Sevgilim bu firsati kaçirmiyor, hatta beni de ikna ediyor.
Suyun altinda nefes alma fikrine çok yabanciyim, bir turlu alisamiyorum.
Bir cesaret takiyorum tupleri ben de daliyoruz beraber. Beraber..

Bence bunun adina dalmak denmez, suyun altinda dolasmak daha dogru olur.
Sevgilim beni belimden tutuyor ve suyun altinda beni nereye gotururse orayi geziyorum.
Suyun altinda sarmas dolas geziyoruz yani. Bir de baliklarla yuzmek, onlari gormek var.
Benim aklimda tek bir balik var: kopekbaligi .

Bir an gulmek tutuyor suyun içinde, kopekbaligiyla karsilasacagim dusuncesi o kadar çok geçiyor ki aklimdan, sonunda goruceksin bir kopekbaligi o olacak kizim diyorum.
 
Beni sarmiyor, bir sure sonra denizden çikiyorum.
Sevgilim de kendisi dolasmaya basliyor denizin altinda.

Iyi, yalniz da kalmamis. Ben çikar çikmaz bir Ray baligi geçmis yanindan.
Ray baligini bilir misiniz? Hani yassi kocaman bir balik.
Once bir urkmus, ama sonra bakmis balik kendi halinde, hiçbir seyi taktigi yok, kimsenin varligini onemsedigi yok, kendi çapinda yuzuyor, sevgilim de takilmis pesine, onunla yuzmus.

Balikadam sevgilim benim, çok seviyor baliklarla takilmayi....

Aksama açik hava Hawaii dansi izlemeye gidiyoruz hemen yanimizdaki Whales Vilage'da.
Once yerel kokteyl Mai Tai'lerimizi aliyoruz elimize ve geçiyoruz gosterinin yapilacagi meydana.


Hawaii muzigi boyle yumusacik, insani mest eden turden, tropikal bir iklimin muzigi.
Insani oksayan, sarip sarmalayan melodiler barindiriyor.

Hawaii'li genç kizlarin Hula dansi

Iki tarz Hawaii dansi var, birincisi Hula, en taninmisi.

Bir nevi Hawai folklorik dansi diyebiliriz.
Bizim Kars yoresi danslarina benziyor.

Boyle komik komik el kol hareketleri, bir akiyormus, kayiyormus gibi yer degistirmeler, çok keyif vermeyen, bu ne ya, siz buna dans mi diyorsunuz dedirten anlamsiz bir dans.

Hula'ymis !!! Dans diye yutturuyorlar bunu bize.

Ikincisi de bu aksam izledigimiz: bayaa dinamik, ozellikle oryantal ve Afrika dansi karisimi, kalçanin bol bol sallandigi bir dans turu.
Bu dans ta çok zengin motiflere sahip degil, ama en azindan sensuel bir yani var. Keyif veriyor izlemesi.

Dans eden kizlarin yasi 16'yi geçmez.
Elbette ki turistik bir gosteri bu, bize bir solen sergileyen bu genç kizlara minnetariz.

Ancak...

Bu kulturun içinde, bu yasta, turistleri eglendirmek için dans ederek buyuyen bu kiz çocuklari nasil olacak ta gun gelecek buyuk egitimler alacak?

Galiba çark boyle donuyor, burada buyuyen çocuklar Hawaii'ye isgucu oluyor. Baska bir amaç guderek buyumuyorlar.

Benim kizim olsa 3-5 turist eglenecek diye hayatta buraya çikartip dans ettirmem.

Valla sahsen, ben, 12 yasindaki kizimin, bu kiçikirik turistler eglenecek diye, hayatta bu kadar insanin onunde, uluorta dans etmesine izin vermem.
Bu turistler de kim oluyor? Benim çocugum neden onlari eglendirecekmis diye dusunurum...

Exotic demesinler de ne derlerse desinler...

ODTU'den Meyda Yegenoglu Hocam'in "exotic" kavramiyla açikladigi turizm kavrami aklima geliyor.

Exotic, guçlu olanin, dominant ve dunyanin kaynaklarini elinde bulunduranlarin, bu gucun getirdigi agirliktan kaçmak, nefes almak için kendi gerçekliklerinin disina çikmak istedikleri yerdir.

Exotigin asagilayici, alta itici bir yani var. Cunku exotic olmayan; gerçek hayatin ve guc dengelerinin dondugu yer. Exotic alan ise gucu elinde bulunduranlarin gidip yasamak istemeyecegi, ancak, bir sure sonra geri donmek uzere, tercih ettigi hayatin disindaki yerlerde hayal kurma egilimi.

Zira gucu elinde tutanlarin, "sizin kulturunuz sadece bizi eglendirmek için var", demesi.

Hawaii'de aklima bu geldi, bu çocuklar dans ederken, hem de turistler o çocuklarin resimlerini çekmek için birbiriyle yarisirken...
Cunku bu hayranlik degil, begeni degil.

Bilinçalti bu bir dislama, alta alma, hor gorme, "bak boylesi de var" deme, "oteki" yi yaratma, ben bunlardan degilim diyerek ustunlugunu tasdik etme...

Ben yine de kendimi Hawaii'nin kendisine, dogasina, denizine, kumuna, palmiyelerine, ananaslarina, gunbatimina, ve... aska birakiyorum.

Gerisi bir dans gosterisinde aklimda geçenlerden fazla su anda, burada ilgilendirmiyor beni...



Gece çabuk iniyor Hawaii'de. 18.30 dedin mi gunes batiyor.
Yemek erken yeniyor.
21 oldu mu, insan kendisini yataga atabilir ve hemen uykuya dalabilir gibi hissediyor.

Gunduz denize, gece uykuya dalmak... 
Hawaii'de bir baska guzel.

 



Hawaii'den giderken...

Sevince zaman çabuk geçmez..

Ciplaklar plaji

Adada hayat bir baska guzel

Sadece ask var...

Cennet HAWAII olmali...

Honolulu Waikiki Plaji


Dunya Turu (7) LOS ANGELES

Dunya Turu (6) SAN FRANCISCO

Dunya Turu (5) ROAD TRIP ( Grand Canyon, Zion Canyon, Bryce Canyon Monument Valley, Yosemite...)

Dunya Turu (4) LAS VEGAS

Dunya Turu (3) BAHAMAS

Dunya Turu (2) MIAMI

Dunya Turu (1) Balayi


2 yorum:

  1. Hawaii'de iken, o güzel ortamda, aklınıza insanların sömürülmesi gelebiliyorsa, bize kızmayın, olur mu? :)
    Sinan

    YanıtlaSil
  2. Ne alaka? Size kizmak ta ne demek? Kizilmaya deger seyler soylediginizi mi dusunuyorsunuz?:)

    YanıtlaSil