Bilirim...
Ne varsa, arzu ettiği şeyin peşinden yılmadan koşan yüreklerde var.
Ne varsa biraz kırgın, biraz kızgın, biraz gücenmiş, biraz harabe ama asla pes etmemiş kalplerde var.
O harabenin altından hazine çıkar kazmayı göze alabilirsen...
Hayat böyle. Ya düşerek, ya düşleyerek geçiyor.
Arada bir şaha kalkıyor istek ve heyecanlarımız. Rüzgarı arkasına alıp, arkasına bakmadan, şöyle bir durmadan, bir soluk almadan birşeyler gerçekleştiriyor. Bir de bakmışsın örmüşsün ömrünü...
Daha çalar saatimiz çalmadan birşeyler çalıyor hayat bizden...
Önüne geçmenin tek yolu hayallerimize, benliğimize sarılmak belki de.
Benim bir arkadaşım var.
Hayalleri vardı... Hani, büyüyünce ne olacaksın diye sorduklarında mühendis diye sıradan cevaplari kapsamayan, daha büyük, daha sıradışı, daha baştan çıkartıcı, daha yetenek odaklı, insanı daha bir kendisine hayran bırakan hayaller...
Ve bugün bu hayalleri gerçekleştirebilmiş oyuncu olmayı başabilmiş biri o.
Bugün Fransız oyuncularla beraber Fransızca oyunlar segiliyor Paris tiyatrolarında.
Ve ben bu azme, bu hayalleri asla bırakmama olayına bayılıyorum, saygı duyuyorum.
Bu haftaki konuk yazarım çok sevgili arkadaşım Mustafa.
Oyunculuk sevdası yok mu, işte o peşini hiç bırakmadı.
Eskilerin deyimiyle altın bileziğini de taktı bileğine, kariyerinin doruğuna da çıktı ama oyuncu da olmayı başardı.
Paris'te de Fuck l'Amour adlı bir oyunda sahne alıyor şubat ayının sonuna kadar, her cumartesi akşamı. Umuyorum canlı performansını da izleyeceğim.
Buyrun Mustafa Korkut'un kaleminden oyunculuğu okuyalım.
********************************
3 KURUŞLUK YAZI
Bu
satırları uçakta yazıyorum. Hayır, belki hava alanındayım, belki de
evimdeyim. Ama uçakta yazıyorum dediğimde daha önemli biri oldum sanki.
Ya da yazdığım konu çok önemli de yetiştirmem lazımmış gibi havalı.
Kandırıyorum seni yani sevgili okuyucu. Birazdan başkalarını kandırarak
hayatını kazanmaktan bahsedeceğim. Yok konumuz politika değil, konumuz
olan meslekte insanları kandırarak onlara birşeyler katabiliyor,
paralarını öyle hak edebiliyoruz.
Konumuz oyunculuk. Tiyatro. Sinema. Güzel şeyler.
Oyunculuk
üzerine onca kalın kitap varken, sevgili okuyucu, elbet bu satırlarda
oyunculuğun gizemli sırlarına ulaşmayı bekleme, sadece kendi
fikirlerimden bahsedeceğim. Ancak baban oyuncu olmanı istemiyorsa, ya da
çocuğun oyuncu olacak da sen istemiyorsan ... Oku ve okut. Keşke
benimkiler okusaydı zamanında.
Bana
tiyatroyu sevdiren çalıştırıcı Cengiz Ağabey, dünyanın en zor mesleği
madencilik, ondan sonra da oyunculuk derdi. Çok saçma değil mi? O kadar
zor meslek var. En iyisini babası madenci olan 11 kardeşli Galler
kaplanlarından Richard Burton bilir. Aç parantez. Gelmiş geçmiş en yaman
hamlet yorumunu - dikkat dikkat 60 sene öncesinin videosu sayın
okuyucular - youtube dan izleyebilirsiniz. Richard Burton Hamlet to be
or not to be yaz , youtube a gönder. Hamlet evine gelsin. Kapa parantez.
Gallerden
Oxford'a geldiğinde hala aksanı vardı. Saatlerce günlerce yıllarca
diksiyonu ve aksanı üzerinde çalıştı. Tepelere çıkıp yüksek sesle şiir
okudu. Eye of the tiger. Sonunda dünyanın sevgilisi oldu. Elisabeth
Taylor ile 2 kez evlendi. Yok artık. Kıssadan hisse: Çalışan kazanır.
Cidden.
Oyunculuk neden zor? Neden herkes yapamıyor? Bazı insanlar baştan iyi
oynayamıyor, ama sonradan nasıl başarıyorlar? Yetenek bu işin neresinde?
Nasıl oluyor da oluyor? Elisabeth Taylor kim? Ben yetenekliysem neden
konservatuvar - konservatuvar vallaha da böööle yazılır-? ... Cevaplar
az sonra canım.
Kıvanç
Tatlıtuğ. Oyunculuğu seçtim dediği şampuan reklamı ardına kolaj
yapılan, arabanın içinde direksiyona vuraraktan hülooooğ diye bağırdığı
klip halen internette vardır. Güldürürken düşündürtmezken bu adam ertesi
senelerde Kuzey Güney'le , hastir dedirtmedi mi? Bu adam nasıl oldu da
Russel Crowe'un tweetinde 'Türk oyuncular çok iyi' top 5 listesinde
karşımıza çıktı. Çalıştı da ondan!
Nasıl
çalıştı bilemem, herkesin bir yolu var. Git Demirkubuz'un Kader'ini
izle. Başrol oyuncusu Demirkubuz'un Bebek Kahvesi'nde keşfettiği bir
adam. Adamın dünyasında zaten yaşayan bir adam. Kimisi de delilerle 6 ay
yaşıyor. Herkesin farklı çalışma şekli var. Bu senin tekniğin oluyor.
Bildiğin zanaat gibi yani. Bu binlerce senelik bir meslek herşeyden
önce. Öğrenmek, daha iyi yapmak mümkün.
Peki
bu iş neden zor? Bi düşünüyüm. Senaryo yok. Yönetmen yok. Normal
hayatta 2 dakika sonra ne yapacağımızı, ne düşüneceğimizi, nasıl
hissedeceğimizi bilmiyoruz. Bazılarımız ne hissediyor şu anda onu bile
bilmiyor. Bazılarımız düşünmüyor bile. Oyuncu ise her akşam sahnede ne
söyleyeceğini, ne yapacağını, 2 dakika sonra başına gelecekleri,
uğraştırma sayın okuyucu, prova yapmış işte ki, biliyor. Ve her
seferinde bilmiyormuş gibi oynamak zorunda. Yoksa paramı geri alırım.
Aksiyon -,action, acting'in kelime kökü , okuyucu önemli buralar! -
onun değil karakterinin yapacakları. Ama biz oyuncuyu değil karakterini
izliyoruz. İnsan nasıl kendine ait olmayan hareketleri kendininmiş gibi
yapabilir? Demek ki tam bir kontrol ve / ve ya beden farkındalığı var.
Diyelim ki sahnede oyuncu şu sorunsalları aklına getirdi:
-Ulan güzel mi yaptım / güzel oldu be?
-Az önce yanlış yaptım / unuttum.
-Bugün de Spielberg izlemeye gelecekti...
Sevgili
okuyucu, elbette bu sorular aşık usandırır. Sahnede ölümcül olabilir,
çünkü bu sorular karakterin soracağı sorular değildir. İşleyen birşey,
kendi işlevselliği üzerine soru sorarsa işlemesi randımanlı olmaz.
Araba motoru düşünmez.* Oyuncunun enerjisi bu durumda bölünür. O zaman
ne yapacak? Sineye çekecek. Bu sorulara karşı koymayacak ama cevap da
aramayacak. Bir çeşit meditasyon. Sahnede heyecanlı olan birinin en
önemli silahı bu heyecanın gözle görünmez oluşudur. BENCE. Onu görülür
kılan oyuncunun yaptıklarıdır çünkü. Çünkü oyuncunun algısı ile seyirci
algısı farklıdır. Her seyircinin algısı da birbirinden farklıdır. Oyuncu
kasları ne kadar gergin, ne kadar rahat kontrol edebilmelidir.
Vucuttaki aşırı gerginlik 2 kelime konuşturmaz canım. Al Pacino sahnede
rahatlıktan bahseder. Bu rahatlıktan sonra gerisi geliyor der - ama o
rahatlık nasıl geliyor, bu yazının konusu değil.
İstediğimiz
şey yazarın fikirlerini oyuncunun anlatımı ile anlayabilmek. Bunun için
oyuncu kaşına gözüne sahip olacak. Yaptığı aksiyonların hangisini
çıkartırsa oyunu bozulur farkında olacak ve bunlar haricindekileri
çıkartacak.
Ne
zaman oyuncu kendine değil karaktere hizmet ederse o zaman hedefe
yaklaşıyor. Yoshi Oida, ne zaman ki ben guzel yapma sevdasından
vazgeçtim o zaman yaptıklarım güzel oldu der kitabında. Çünkü hareketin
kalitesi hırs ile değil ölçü ile gelir. Oyuncu kendinin mühendisidir.
Ölçer biçer yapar yıkar. Seyirci oyuncunun yaşadığını sandığı duyguları
oyuncunun yaşamadığını bilmez. Oyuncu sadece uygular. Uygularken vücudu
duygusal cevap verebilir, çok normaldir, böyle zamanların tadını
çıkartmak lazım, ancak elbette bir katili oynayan oyuncu gerçekte bir
katil değildir, dolayısıyla o duyguları ... işte anladınız siz gerisini.
Bendeniz
4 senedir Fransızlarla anadilimde olmayan oyunları çalışıyorum.
Şiirlerini öğreniyorum. Profesyonel bir okuldayım yani bayağı bildiğin para veriyorum. Bu benim için önemli çünkü rekabet içinde olmak beni
ileri götürüyor. Çok öğrenci tanıdım. Bildiğim sahnelerde yardımcı
oldum, bazen yardım aldım. Gördüm ki yardımı kabul eden hep ileriye
gidiyor. Çalışan hep ileriye gidiyor. Yeteneği yok dediğim niceleri bana
yuh dedirtti. Tekniğin önemini kavradım. Açık olmak, kabullenmek,
kendini aşmak bu paragrafta bahsetmeye çalıştıklarım sayın okuyucu.
Zaten öğrenmenin düzeyleri vardır : Bildiğim tek şey varsa birşey
bilmediğimdir, herşeyi öğrendim den daha sonra gelir.
11-12
yaşında çocuk oyunları oynayarak başladım tiyatroya, amatör tiyatro,
müzik, tekrar tiyatro, müzikal, yarı zamanlı konservatuvar derken 20
seneyi geçirdim. Sürekli daha da zevk aldım. Hep öğrendim. Türkiye
şartları mühendis çıktım. Üniversitedeyken babam ünlü olan arkadaşlarımı
görünce oğlum yedi senedir üniversite okuyosun, bi baltaya sap olamadın,
konservatuvar okusaydın şimdi ünlüydün dedi, baba öyle bir seçenek mi
vardı diye kafamı duvarlara vurdum. Çoktan seçmeli bir hayatın yitik
rüyası ; e ) hiçbiri şıkkı benim için oyunculuk ...
Genç arkadaş, sana tavsiyem, bildiğin değil istediğin yolda git. Oyunculuk ya da başka birşey. Ne istiyorsan ucundan tut ve bırakma. Ömrüne ömür katılır. Ebeveynler, çocuklarınız sizden daha iyi bilir, karışmang gari! Çoğu oyuncunun maddi kazancının yüksek olmadığını, bu işin para değil, haysiyet işi olduğunu, ünlü olmanın popomun kenarı kadar önemli olduğunu son olarak bu naçizane ilk yazımın son ve aksak paragrafına iliştirmek isterim.
Genç arkadaş, sana tavsiyem, bildiğin değil istediğin yolda git. Oyunculuk ya da başka birşey. Ne istiyorsan ucundan tut ve bırakma. Ömrüne ömür katılır. Ebeveynler, çocuklarınız sizden daha iyi bilir, karışmang gari! Çoğu oyuncunun maddi kazancının yüksek olmadığını, bu işin para değil, haysiyet işi olduğunu, ünlü olmanın popomun kenarı kadar önemli olduğunu son olarak bu naçizane ilk yazımın son ve aksak paragrafına iliştirmek isterim.
Bana
köşesinde yer veren dünya güzeli Dilara Hanım'a teşekkürlerimi sunar,
bu yazıyı henüz bir hafta önce doğan yeğenim Toprak'a, Allah'tan sabır
dileyerek- çünkü babasını yakından tanırım- armağan ediyorum. Artık bir
yanlışım var ise özür dilerim sevgili okuyucu.
* - Daha iyi bir örnek bulamazdım.
Dikkat.
YanıtlaSilKisisel is baslatmak için bir kredi gerekiyor ?.
faturanizi ödemek için bir kredi gerekiyor mu?
Simdi kredi.teklif@gmail.com bize hemen kredi transferi ile devam etkinlestirmek için: Eger ilgileniyorsaniz lütfen bu e-postayi basvurun.
Ayrica bu e-postaya burada bize ulasabilirsiniz: (finance_institute2015@outlook.com)
Eger ilgileniyorsaniz dolgu ve bu bilgileri dönerseniz biz,% 2 faizle kredi veriyor
(1) Tam adi: ....................
(2) Kredi Tutari: ...............
(3) Kredi Süre: ..............
Dogum (4) Tarih: .................
(5) Cinsiyet: .........................
(6) Medeni Hali: ...............
(7) Ülke:
(8) Devlet: .....................
(9) Ev adresi: .........
(10) Ofis adresi: .........
Kredinin (11) Amaç:
(12) E-posta adresi:
(13) Telefon numarasi: ...........
(14) Faks numarasi: .............
Bay Web Luis